Printed From:

Levensstijl en beheersen van cholesterol

Levensstijlfactoren zoals dieet en lichamelijke inspanning hebben een belangrijk effect op uw cholesterolgehalte.

Het is een deel van het leven

Zoals het gezegde gaat: u bent wat u eet. Uw eten kan direct van invloed zijn op uw totale cholesterolgehalte en veroorzaakt zo een toename van het gehalte aan slechte cholesterol, de LDL cholesterol (LDL-C).

Ons lichaam maakt de cholesterol die wij nodig hebben zelf aan. Via onze voeding krijgen wij echter ook cholesterol binnen. Dierlijke producten zoals vlees, gevogelte en volvette zuivelproducten bevatten cholesterol. Voedingsmiddelen met verzadigde en transvetten verhogen de hoeveelheid LDL-C in het bloed. Het is dus belangrijk te weten welke voedingsmiddelen u kunt eten en welke u beter kunt vermijden.

Naast dat wat u eet zijn er nog meer aandachtspunten met betrekking tot uw levensstijl. Roken en stress bijvoorbeeld. Beide kunnen leiden tot een hoger LDL-C gehalte. Zowel een hoog gehalte LDL-C als andere factoren zoals diabetes en hoge bloeddruk verhogen uw risico op hart en vaatziekten1,2,3.

Het veranderen van uw levensstijl, zoals stoppen met roken, aangepaste voeding en lichamelijke inspanning, is belangrijk maar veelal slechts een deel van de oplossing. Als de veranderingen onvoldoende blijken, dan geeft een cholesterolverlagende medicatie u een betere kans om uw LDL-C doel te bereiken.

Literatuur

    1. Reiner Z, Catapano AL, De Backer G, et al. ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias. Eur Heart J. 2011;32(14):1769-1818.
    2. www.icho-info.be/masterproefpdf/thesis/%7Bcdc78ff6-53e4-7544-63df-4afc222d0cf8%7D_VanDecraen-Mieke-scriptie.pdf
    3. Nederlands Huisartsen Genootschap. NHG-Standaard cardiovasculair risicomanagement. Huisarts Wet. 2012;55(1)14-28.